Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Telefon  +48 508 871 732

Wymiana pasków rozrządu

Pasek rozrządu, zwany inaczej zębatym, to część silnika samochodu, która szybko się eksploatuje i wymaga wymiany. Powinno się to robić raz na ok. 10 lat albo po przejechaniu od 100 do 150 tysięcy kilometrów. Są to jednak umowne wyliczenia, ponieważ w praktyce długość użytkowania paska zębatego zależy od rodzaju silnika i dynamiczności naszej jazdy. Jeśli prowadzisz auto w sposób energiczny, a do tego często kierujesz nim po mieście, pasek rozrządu powinieneś wymieniać częściej. Dlaczego jest to tak ważne? Wytarty pasek rozrządu może spowodować awarię całego silnika pojazdu. Powodem tego jest istotna funkcja, jaką pełni – przenosi napęd z wału korbowego na wałki rozrządu, które z kolei sterują pracą zaworów. Jeśli mechanizm ten zostanie naruszony, zawory ssące i wydechowe tracą swoją sprawność, co w konsekwencji może doprowadzić do nieodwracalnego albo bardzo kosztownego uszkodzenia silnika.

 

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Jak podałem wcześniej, zależy to od rodzaju silnika i poziomu eksploatacji samochodu. Maksymalnie jest to okres 10 lat lub 150.000 przejechanych kilometrów. Jednak zazwyczaj pasek rozrządu trzeba wymienić dużo szybciej. Jak rozpoznać, że przyszła już na to pora? Czasem widać to gołym okiem, gdy pasek jest postrzępiony, popękany czy ma sfatygowane zęby. Najlepiej jednak udać się do serwisu samochodowego, gdzie mechanicy ocenią, czy trzeba go wymieniać. Jaki jest koszt takiej wymiany? Zależy to od modelu silnika i auta, a waha się w granicach 700-1.500 zł. Chciałbym dodać, że ta cena nie dotyczy samego paska, ale też elementów, które wyeksploatowały się wraz z nim. Warto zapłacić, by nie musieć się mierzyć z wielokrotnością tej kwoty, gdy przyjdzie Ci naprawiać lub wymieniać cały silnik.

Zbliżenie na pasek rozrządu